Followers

Wednesday, July 29, 2015

Kenangan Menjelang Raya..

Syawal 13. Sekejap ja masa berlalu. Nak update dari puasa aritu pun tak dan. Arini insyaallah puasa lagi. Puasa ganti dah abis, sambung puasa 6. Harap bertahanla sebab dugaan time puasa yang bukan bulan ramadhan ni sangatla banyak  hee..hee..

Syawal kali ni memang sangat berbeza dari tahun sebelumnya. Ya..bila mak tak ada, semuanya berubah sama sekali. Persiapan pun sederhana sahaja. Langsir pun tak tukar, lapik kusyen guna yang lama, juga lapik meja guna yang tahun lepas juga. Hambarnya. Tiada seri. Kuih pun hanya kerepek. Mujur juga aku sempat beli biskut butang or biskut senyum kegemaran arwah mak. Dulu dulu mak selalu buat kuih tu. Isi kacang dalam biskut dan goyang goyang sampaila dia keluar dari acuan dia. Memang klasik cara pembuatannya.

Malam menjelang raya, tugas aku masak kari ayam. Siang tu tolong kak ngah masak rendang daging, nasi impit dan kuah kacang. K.ngah akan balik beraya di melaka rumah mertua jadi tugas aku pulak masak kari ayam malam tu. Kuantiti yang banyak takut gak nak masak. Satu periuk besar malam tu aku masak. Adik cakap tak sama macam mak masak..kau masak lain. Rasa pun lain..aish..camana nak sama..tu air tangan mak..tapi dia tolong jugak masa aku masak tu. Rajin pulak menolong bujang sorang tu. Sambil masak, sambil teringat mak. Kalau time macam ni mak tak tidur lagi. sibuk kat dapur masak macam macam lauk. Kadang sampai 2 pagi baru mak tidur nak pastikan semuanya siap untuk esok pagi.

Aku tengok adik pun bergenang air mata tapi dia control macho masa kacau kuah kari. Yer...aku tau ko sedih dik..tapi ko tak nak tunjuk kan..Kadang dia buat lawak supaya suasana kat dapur tu tak terus sunyi sepi. Hanya aku dan dia jer yang ada di dapur waktu tu. Alang jaga budak kenit dua orang tu main bunga api. Siap masak, kemas apa yang patut, tengok kuih raya dah siap kat depan ruang tamu tu atas meja jadi dah tak ada apa dah. Esok tinggal panaskan lauk yang dah siap masak. 

Tapi esoknya ada drama tak terduga yang akan aku ingat sampai bila-bila. Haish..nak tegelak pun ada nak marah pun ada..kesian pun ada..nanti kalau sempat aku cerita balik..


Dapat makan ais krim sedap ni...(huh..puasa la.. :)  )





No comments:

Post a Comment